KLUB PŘEDŠKOLÁČEK
Hlavní problematikou současného stavu dětí je zhoršená úroveň kvality komunikačních schopností, na kterou má vliv rodinné prostředí, ze kterého dětí pochází. Většinou se jedná o nepodnětné prostředí s jazykovou a gramatickou odlišností. Projekt podpořil romské děti (sociokulturně znevýhodněného prostředí – obyvatelé sociálně vyloučených lokalit), které se dostávají do péče speciálních pedagogů pro špatnou výslovnost, vadný vývoj řeči a podobně, ale nikoliv pro chudou slovní zásobu.
V projektu jsme zapojili romské rodiny do předškolního vzdělávání s cílem zvýšit informovanost a kompetentnost rodičů.
V rámci projektu jsme poskytli rodině romského předškoláka kvalitní předškolní vzdělávání jako rovnocennou alternativu standardním mateřským školám. Za samozřejmost považujeme otevřenou partnerskou spolupráci všech zúčastněných – rodiče, děti a pedagogové. Při naší činnosti se inspirujeme alternativními pedagogickými směry Step by Step a metodou Grunnlaget.
Pracovali jsme průměrně s 11-ti romskými dětmi v předškolním věku a s jejich rodiči z města Broumov, kteří bydlí v sociálně vyloučených lokalitách. Pracovali jsme na připravenosti rodičů a zároveň na úspěšném zahájení školní docházky dětí.
Dalším záměrem projektu byla prevence a náprava řeči, ale také rozvoj všech složek sdělování s následným rozvojem psychiky sociálního aspektu komunikace a osobnosti dětí. Zaměřili jsme se na interakci mezi učitelem logopedem- dítětem -asistentem pedagoga – rodiči.
Důležité bylo pro nás navázání kontaktu s rodinou a získání její důvěry. Z počátku bylo velkým úsilím navázat kontakt mezi pedagogem a rodinou dítěte.Postupně se tato bariéra odstarnila a rodiče vzbuzoval zájem o výsledky činnosti jejich dětí. Rodiče byli průběžně informováni o tom, jak mohou svým dětem pomoci.
Program klubu vychází z okruhů třídního vzdělávacího programu pro mateřské školy. O tom, co a v jakém rozsahu budou jednotlivé děti schopny zvládnout a o konkrétním výběru činností rozhodovala učitelka, které děti i jejich specifické problémy znala. S dětmi jsme postupovaly takovým tempu, aby je práce zaujala a v co největší míře napomáhala jejich rozvoji.
Učitelka klubu Předškolaček vedla kolektiv dětí k utváření příjemného prostředí a radostné atmosféry tak, aby děti odcházely domů s pocitem uspokojení z prožitého dne a těšily se na den další. K plnění výchovných a vzdělávacích úkolů byly využívány tradiční a alternativní metody výuky.
Po ukončení projektu a jeho vyhodnocení u dětí a rodičů je možno konstatovat, že všechny cíle byly úspěšně naplněny a projekt byl realizován plně v souladu se stanovovaným projektovým záměrem. Projekt byl realizován bez komplikací.